Tyresö HF- Irsta IF (13-8) 24-19

Shit vilken inledning det blev på matchen Irsta hade absolut inget att säga till om och Tyresö fullkomligt körde över Irsta. Ett mål lyckades de göra på nio minuter det speglar väldigt tydligt hur det såg ut på planen. Tyresö hade mycket bra skytte samtidigt som försvaret fungerade riktigt bra, det mål Irsta lyckades göra under de första nio minuterna var också det enda skottet på mål de hade under den tiden, de sköt flera skott men alla gick utanför undantaget ett som gick i stolpen.

Efter att Irsta tagit en timeout, efter ungefär tio minuter, blev deras spel avsevärt mycket bättre och de lyckades knappa in rent målmässigt så pass mycket att de nästan var ikapp. Vad detta berodde på kan jag inte riktigt peka ut men Tyresös spel försämrades inte nämnvärt mycket men Irsta blev helt enkelt bättre. Tyresö vinner tillslut halvleken med 13-8 efter att de återigen fått igång spelet mot slutet av matchen. Jag tycker att Tyresö har gjort bättre halvlekar denna säsongen om man ser till helheten, man måste dock bortse från de första tio som var riktigt bra från Tyresös sida sett.

Andra halvlek började inte riktigt lika bra som den första men den inledningen är som sagt svåslagen. Det som var annorlunda denna gång var egentligen min egen nervositet. Tyresö har de senaste matcherna bevisat vilket bra lag de är. I andra halvlek är spelet lite jämnare men Tyresö är starkare matchen igenom. Det blir dock lite slarvigare spel från hemmalagets sida med lite tekniska fel och dålig skärpa i avsluten. Försvarsmässigt har Tyresö hela tiden koll på vad Irsta gör, tjejerna lyckas väldigt bra med att försvara sig från deras distansskytte vilket inte har varit deras styrka tidigare under säsongen. Det var också en hel del ruljans på spelare under andra halvlek, spelare som tidigare inte fått så jättemycket speltid under säsongen matchades flitigare, som t. ex Emelie och Sara Eriksson.

Jag var egentligen aldrig orolig någon gång under matchen. Tyresö visar upp en högre lägstanivå än tidigare under säsongen tycker jag. Detta gör att man kan vinna matchen på ett bra sätt även om spelet som en helhet har sett bättre ut tidigare under säsongen. Det är ingen av tjejerna som gör en dålig match i mina ögon men de spelare som gör en riktigt bra match är färre till antalet än under tidigare matcher. Men kan kan ju inte begära att alla ska vara på topp hela tiden. Det är också väldigt roligt att se att Emelie går in och tar för sig på ett vädligt bra sätt både framåt och bakåt.

Den som blev utsedd till matchens lirare i hemmalaget var Annie som gör en mycket bra match både framåt och bakåt. Hon gör inte bara mål framåt utan skapar chanser med sitt tuffa spel och skapar såväl straffkast till Tyresö och utvisningar för motståndarna vilket hjälper hela laget till seger i form av mål och ett stabilt försvar. Annie är i mina ögon en riktigt lagspelare som gör bra insatser i det tysta och inte alltid syns i målprotokollet men är vädligt viktig för laget såväl framåt som bakåt. Tyresös egen Per Carlén i mina ögon, hon har en fysik som hon inte är sen att utnyttja precis som Per gjorde både framåt och bakåt, samtidigt som hon har en järnvilja och en stor vinnarskalle.

Även Emelie tycker jag gör en bra match, även hon blandar ett bra försvarspel, med finess i anfallsspelet, hon gör två riktigt fina inspel till Annie framåt och spelar alltid med en fruktansvärt bra inställning. Hon offrar sig alltid för laget och tar mycket stryk i anfallet, samtidigt som hon inte drar sig för att smälla på motståndarna bakåt så att de kommer ur balans.

Riktigt roligt är det att se tjejerna spela och min nervositet har som sagt minskat inför matcherna, det tog några matcher men nu spelar Tyresö som jag visste att de kunde göra redan inför denna säsong. De har tagit poäng mot alla topplag och jag är övertygad om att de kommer att fortsätta med detta.

/Robert Bäckström

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0