Tyresö HF- IF Hellton 21-19

Sista ordinarie matchen för säsongen stod på schemat och det var alltså Hellton från soliga Karlstad som stod för motståndet. Bortamatchen mot dem tidigare under säsongen sluta inte väl för Tyresös del och jag hoppades på att tjejerna skulle vara revanschsugna.

Det visade sig tämligen omgående att mina förhoppningar skulle besannas, tjejerna gick ut och krigade från start. Även om det inte var något direkt skönspel såg man att inställningen för vinst verkligen hade infunnit sig. Försvarsspelet var det som fungerade bäst under den första halvleken, samtidigt som Sofie hade en mycket bra dag i målet. i Första halvlek hade hon över 50% räddningar.

Det som kunde varit bättre var anfallsspelet, det såg lite statiskt ut och det fungerade inte såsom man önskade. Jag hade velat se mer distansskott. Tjejerna körde ofta fast i Helltons försvar och jag tror personligen att ett motmedel kunde varit distansavslut.

Men nu ska vi inte gräva oss djupare i det resonemanget utan fokusera på det positiva, som jag skrev i början så visade tjejerna prov på en fin inställning redan från start och den fanns kvar under hela halvleken.

Den andra halvleken fortsatte precis som den första, inställningen fanns där men slarvfelen var många. Då tänker jag främst på anfallsspelet även om vi släppte till en del onödiga mål bakåt men det må vara hänt. Det känns även här att tjejerna är lite osäkra i sitt skytte, de kör fast i genombrottsförsök när man istället kanske borde försökt med distansavslut.

Matchen är jämn rakit igenom och nerverna fick inte en lugn stund varken för tjejerna på planen eller hos oss på läktaren. Till slut står Tyresö som slutsegrare i denna match. Men spänningen är påtaglig ända in i slutet då Hellton väljer att ta ut målvakten och spela med en extra utespelare och de är inte alls långt ifrån att gå ikapp. Ika lyckas med en mirakelbrytning och Tyresö kan ställa om spelet och ta det lugnt.

Till sist vill jag lyfta Sofie än en gång som gör en fantastisk match i målet, hon gör en del fantastiska räddningar och står för en riktigt stabil insats och räddar även i andra halvlek över 50% av skotten. Det bådar gott inför stundande utmaningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0